הבקע הסורי אפריקאי מאת: חן כץ מדריך טיולים

הבקע הסורי אפריקאי מאת: חן כץ מדריך טיולים

הפלא ופלא. סוגיית השבר הסורי אפריקאי המעסיקה גיאולוגים כבר שנים רבות, סוגיה שהמילה האחרונה בה טרם נאמרה, והנה בספר זכריה אנו קוראים בהנאה שהקדמונים, גם הם היו ערים לתופעה זו.

"ועמדו רגליו ביום ההוא על הר הזיתים אשר על פני ירושלם מקדם ונבקע הר הזיתים מחציו מזרחה וימה גיא גדולה מאד ומש חצי ההר צפונה וחציו נגבה" (זכריה, י"ד, 4)

הפלא ופלא. סוגיית השבר הסורי אפריקאי המעסיקה גיאולוגים כבר שנים רבות, סוגיה שהמילה האחרונה בה טרם נאמרה, והנה בספר זכריה אנו קוראים בהנאה שהקדמונים, גם הם היו ערים לתופעה זו. תורת הלוחות הטקטוניים כאמור, נחקרת עד ימינו ומפעם לפעם ומופיעים מאמרים אשר עושים בתורה זו שינויים קוסמטיים.

הגרסא הרווחת היא שהבקע הסורי אפריקאי, הנמשך מאתיופיה ועד לתורכיה, הינו השלכה של התנועה הטקטונית הזו. על פי מחקרים נע החלק המזרחי של הבקע (ירדן, סוריה וכו') צפונה, כסנטימטר אחד בשנה בממוצע, ביחס לצידו המערבי של הבקע. תנועה זו גורמת גם להתרחבותו של הבקע באזורים מסוימים, ובמקומות אחרים לסגירתו . הסברה הרווחת היא, שמאז שהחלו הלוחות הטקטוניים לנוע, התקדם הצד המזרחי של הבקע צפונה ביחס לצידו המערבי ב כ-105 ק"מ בערך. הדוגמאות לכך רבות. לדוגמא: את מרבץ הנחושת בתמנע, שבקרבת אילת, ניתן למצוא גם בצד המזרחי של הבקע, אך כ 105 ק"מ צפונה, בפונון שמול חצבה.

שרידי ערים ומבצרים בצידו המזרחי של הבקע שהתמוטטו דרומה ברעידות אדמה, ובצידו המערבי של הבקע אנו רואים את ההיפך. (דוגמא טובה היא סוסיתא ובית שאן). בספר זכריה מופיע תיאור של אדם העומד על הר הזיתים, כנראה בימי הרעש שפקד את הארץ בזמן שלטון עוזיה, תיאור מדהים של הבקע, התרחבותו ותנועתו של הצד המזרחי צפונה, והמערבי – נגבה. תנודות הלוחות יצרו תוואי שטח ייחודי ומרהיב ביופיו.

אתם מוזמנים להצטרף אל טיולים מאורגנים היוצאים לאזור דוגמת טיול לירדן ולחזות בנוף אותו עיצבו כוחותיו האדירים של כדור הארץ.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים