שיטפון במדבר מאת: חן כץ מדריך טיולים

שיטפון במדבר מאת: חן כץ מדריך טיולים

"ויאמר כה אמר יהוה עשה הנחל הזה גבים גבים: כי כה אמר יהוה לא תראו רוח לא תראו גשם והנחל ההוא ימלא מים ושתיתם אתם ומקניכם ובהמתכם: ונקל זאת בעיני יהוה ונתן את מואב בידיכם" (מלכים ב', ג', 16-18).

"ויהי בבקר כעלות מנחה והנה מים באים מדרך אדום ותמלא הארץ את המים" (מלכים ב', ג', 20) אכן חזאות לשמה. חיזוי שיטפונות במדבר זה עניין מסובך המכשיל חזאים רבים בימינו. חזאים, נזהרים לציין את מיקומו המדויק של השיטפון הצפוי, "יתכנו הצפות במקומות המועדים", "יתכנו שיטפונות במדבר יהודה ובנגב". לא נשמע תחזית על שיטפון בנחל צין, דרגה או נקרות. תאור השיטפונות הצפויים הינו כללי וההתקדות מעבר לזה היא עניין בלתי אפשרי. והנה בספר מלכים ב', אנו עדים לחיזוי נפלא ומדויק (כמו כן החיזוי של מזג האוויר הראשון המתועד) של הנביא אלישע.

צבא משולב של ישראל, יהודה ואדום יושבים בשולי ארץ אדום הצחיחה, אל מול המבצר במואב – קיר חרושת, ומתארגנים למתקפה. הסיבה למתקפה, מישע מלך מואב פשע ביהורם מלך ישראל שמצליח בצעד דיפלומטי מדהים לצרף אליו את יהושפט מלך יהודה ומלך אדום לקרב במואב. בימי קדם היה תפקיד חשוב לאנשי דת ורוח בשדה הקרב. בעיקר מוראלית. כאשר שבוע ימים נערכים שלושת הצבאות לקראת ההתקפה בארץ הצחיחה ומים אין להם, קוראים אליהם את איש האלוהים להושיע, הלא הוא אלישע. וכאן אנו זוכים לתיאור נפלא של שיטפון במדבר: "לא תראו רוח ולא תראו גשם והנחל ההוא ימלא מים".
חיזוי מזג האוויר במקומות כאלה, בשולי אדום, הוא דבר קשה. ולמרות זאת מצליח אלישע לחזות שיטפון הפוקד את המקום באותו לילה ממש. מטר מהיר ויעיל ירד באדום באותו הלילה, הרחק מאזור המחנה,  "ולא תראו גשם". והגבים יתמלאו במים בצפון קניוני אדום. עם הבוקר כבר לא היה זכר לעננים וזרחה שמש.שמש בוקר אדומה באדום, אכן מראה נפלא.

השתקפות הגבים המלאים בשמש הבוקר האדומה הטעתה את צבא מואב, "וישכימו בבקר והשמש זרחה על המים ויראו מואב מנגד את המים אדומים כדם: ויאמרו דם זה החרב נחרבו המלכים ויכו איש את רעהו ועתה לשלל מואב" (מלכים, ב', ג', 22-23). כה בלתי צפוי היה השיטפון, כשאנשי מואב רואים בבוקר את גבי המים בנחלים, לא עלה בדעתם שאכן מים אלה, נראה להם הגיוני יותר שזה דמם של אויביהם.

והנה יוצא צבא מואב בבטחה את חומות העיר וצועד לבוז את המחנה של צבאות הקואליציה, "ויקמו ישראל ויכו את מואב" והרסו הצבאות את העיר שם לא הושארה אבן על אבן. הרוצה להמשיך ולקרוא על סיומה הטראגי של מלחמה זו, אב המעלה את בנו בכורו קורבן על חומות עירו, מוזמן לקרוא את סופו של פרק ג' של ספר מלכים ב'.
הצטרפו אלינו לטיול לירדן ושמעו סיפורים מרתקים נוספים והקשרם לתופעות טבע כפי שאנו רואים ומבינים אותן היום. הטיולים המאורגנים של חברת חולות נודדים מלווים בסיפורים מרתקים המעשירים את החוויה של טיול אותנטי.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים