טיול בצפון יוון – מנזרי מטאורה

טיול בצפון יוון – מנזרי מטאורה

מטאורה היא בראש ובראשונה תופעה גיאולוגית. יער הסלעים המוזר הזה הינו למעשה מניפת סחף עתיקה שהתהוותה תחת מימיו של ים הטטיס לפני כ-80 מיליון שנה.

טיול בצפון יוון – מנזרי מטאורה

הסלע הינו תלכיד של חלוקי נחל, אשר הובלו לכאן על ידי נחל  שזרם אל הים הקדום. אבני הנחל התלכדו יחדיו בעזרת המשקעים שהושקעו בים. לאחר נסיגתו של הים, נחשפה מניפת הסחף התת מימית של הנחל,  ונחלים צעירים החלו לחרוץ באבן הסחף הקדומה. כך נוצר יער הסלעים המוזר הזה.

לפני כאלף שנה, במהלך המאה ה- 10, החלו נזירים להתבודד במערות אשר במצוקים הללו. סגנון החיים הספגני בו נקטו היה תעתיק של צורת חיים נזירית שהתפתחה מאות שנים קודם לכן במצרים, סוריה, ישראל וקפדוקיה. נזיריה המתבודדים הראשונים של מטאורה ניסו לחקות צורת חיים שבה נקטו אותן דמויות מזרח תיכוניות שהיו להם למופת כגון יוחנן המטביל, אליהו הנביא ועוד. קהילת הנזירים התרחבה עם השנים וכל נזיר אשר הצטרף לקהילת מתבודדים תרם לה את כל כספו והונו. כך הפכו חלק מקהילות הלאווריטים המתבודדים האלה לעמידות ביותר. (לאוורה ביוונית – סמטא, על שם השבילים הצרים כסמטאות שחיברו בין מערות המתבודדים. צורת חיים כזו של מתבודדים מכונה לאווריטים. להבדיל ממנה, כשנבנה מנזר שיתופי גדול בו הנזירים מתפללים, אוכלים וישנים יחד, משתנה צורת החיים במנזרים למה שמכנים קווינוביון, כלומר קווינוס – שיתוף, ביוס –  חיים, מנזר בו חיי שיתוף) בכספים אלו נבנו מהמאה האחת עשרה במטאורה כשניים עשר מנזרים שיתופיים מהם פעילים היום שישה. המילה מטאורה נגזרת מהמילה היוונית מטאורוס שפירושה "תלוי באוויר" כך נראים המנזרים. מהמאה השניים עשר היו המנזרים למוקד משיכה עבור המוני סקרנים ועולי רגל וחלקם הפכו לבעלי ממון רב והשפעה נרחבת כמו מדינות קטנות. המנזרים היו לבעלי אדמות ושטחי שליטה. כאשר אל אחד המנזרים מצטרף הנסיך הסרבי סימאון, הופך מנזר זה לשליט כל המנזרים והוא גם הגדול מכולם (מטאורה הגדולה).

תפקידם של ששת המנזרים הפעילים כיום במטאורה אינו בעל חשיבות תיאולוגית כלשהי אלא אתרי תיירות בלבד, זו גם הסיבה לעצם קיומם. גם שני הכפרים הגדולים, קסטראקי וקאלאמבאקה, אשר ממוקמים למרגלות יער הסלעים התפתחו מתיירות זו. טיול בצפון יוון אינו שלם ללא ביקור בהם.

בתוך המנזרים האווירה זהה ובסך הכל המוטיבים חוזרים על עצמם. מלבד מגורי הנזירים, חדר האוכל המשותף, היקב והחצר, אשר מטופחת בטוב טעם, מרכז העניין בכל מנזר הוא הכנסייה.

הכנסיות מעוטרות בשלל פרסקאות בעלות מוטיבים זהים בסגנונות קצת שונים אלו מאלו. הפרסקאות באטריום מראות לרוב אירועים עקובי דם של מות קדושים. בפרסקאות אלה מתוארים אותם מתנצרים אשר המירו את דתם לנצרות בימי הרדיפות, ימים בהם הנצרות הייתה אסורה. המסכנים הללו עוברים מסכת עינויים והוצאות להורג בשיטות רבות ומעוררות השראה.

בתוך מבנה הכנסייה ישנן פרסקאות הנושאות את דיוקנם של קדושים, חלקם מקומיים וחלקם מראשי הנצרות בראשיתה. יוחנן המטביל לבוש עור גדי, סנט ג'ורג' נלחם בדרקון, מיכאל וגבריאל, מרים וישו התינוק, הלנה וקונסטנטינוס ועוד. בין הפרסקאות אשר בתוך הכנסייה אפשר לראות גם מראות מהניסים, אשר חולל ישו בארץ ישראל, כגון נס החזירים בכנרת, השבת לזרוס לחיים ועוד. על הכיפה אשר בתקרה נראה ישו פנטוקראטור אשר מסמן בידו את סימן השילוש הקדוש.

הביקור במנזרים במהלך טיול משפחות ביוון מעניין ומומלץ לכל גיל.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים