מדריך הדבש מאת: חן כץ מדריך טיולים

מדריך הדבש מאת: חן כץ מדריך טיולים

מראשית התפתחותו ועד ימינו אנו, עבר המין האנושי שלוש מהפכות גדולות אשר בעטיין הגענו למה שאנו. המהפכה הראשונה הינה מהפכת הציוויליזציה, כלומר המהפכה שהפרידה את האדם מכל החיות

מראשית התפתחותו ועד ימינו אנו, עבר המין האנושי שלוש מהפכות גדולות אשר בעטיין הגענו למה שאנו. המהפכה הראשונה הינה מהפכת הציוויליזציה, כלומר המהפכה שהפרידה את האדם מכל החיות, המהפכה שלאחריה הפך האדם מחיית השדה ליצור המודע לקיומו. כיצד אנו היום יכולים לראות את שרידי המהפכה הזו? כיצד אנו היום יכולים להצביע על נקודת הזמן שבה האדם מתחיל להיפרד מהאינסטינקטים החייתיים שלו, מהקניבליזם, ומתחיל דפוס התנהגות הנחשב כראשיתה של הציוויליזציה? מתי מתחיל בהיסטוריה של המין האנושי "מותר האדם מן הבהמה"? ברגע שהאדם מתחיל לטפל במתיו. אין שום חיה על פני האדמה אשר עוסקת ומטפלת במתיה אלא האדם.

מבין קוראי כתבה זו יהיו כאלה שימלמלו "אז מה זה בית הקברות לפילים"?. נכון, גם אצל פילים ניתן להבחין בטיפול מסוים במתים. ישנם חוקרים שטוענים שראו את הפילים אוספים את מתיהם לנקודות ריכוז, מהמהמים סביבם ומסתובבים סביב השלדים. מעניין, אך רחוק מלהיות תופעה רווחת, ההתנהגות הזו נדירה, היא אינה קיימת אצל כל הפילים ובוודאי שאין מה להשוות. יהיה סוג הטיפול המתים אשר יהיה, שריפה, קבורה, או חניטה, טיפול כזה הינו ביטוי לקשר בין אדם לאדם ובניית מתחמי הקבורה הינו ביטוי לפחד מפני הבלתי נמנע, המוות. כלומר האדם מתחיל להיות מודע לקיומו, קיום שהינו מוגבל.

המהפכה השנייה התרחשה כמה עשרות אלפי שנים לאחר מכן והיא המהפכה החקלאית. במסגרת המהפכה הזו עברו קבוצות בני אדם שינוי באורח חייהם, מציידים לקטים לאנשים היושבים על אדמתם ועוסקים בחקלאות. המהפכה הזו מכונה "המהפכה החקלאית". שינוי אורח החיים מציידים לקטים לנוודים נובע מההישגים שבני האדם הגיעו אליהם בביות בעלי חיים וצמחים אשר משרתים אותם משלב התפתחותי זה ועד ימינו אנו. הכלב, הפרה, הכבשה, העז, התרנגולת והחזיר. כל אלה בויתו ועוד רבים אחרים. החיטה, עצי הפרי וירקות הגן היו מאז לפתח מקום מגוריו של האדם. כבר לא היה צורך בתנועה והאדם ישב על אדמתו. אזכור למהפכה זו מופיע בתנ"ך.

גן העדן הינו המקום בו האדם מסתובב ומלקט מכל הבא ליד – ציידים לקטים. גירוש מגן העדן "בזעת אפיך תאכל לחם", הינו תיאור מדויק של אותו המעבר בין הצייד והמלקט ליושב על אדמותיו ומעבד אותן. המהפכה השלישית מוציאה את האדם מתחום הפרהיסטוריה אל ההיסטוריה. הכתב.

בטיול באפריקה נפגשתי בתופעה יוצאת דופן. לראשונה בחיי נפגשתי בחיה שעושה שימוש באדם כשותף פעיל בהשגת מזון. לא, אין זה שיתוף הדומה לזה שבין החתול לאדם. נכון שהחתול מנצל בני אדם אך אינו יכול לנצל את כולם. חתולים מנצלים רק סוגים מסוימים של בני אדם, עניין למאמר נפרד ובזה לא נעסוק כעת. באפריקה פגשתי את "מדריך הדבש", שעל פי כל המובנים, הוא "ביית" את האדם.
מדריך הדבש הינו ציפור. לא גדולה, לא יפה, אך מאד אוהבת דבש. מדריך הדבש מוצא את נחיל דבורי הדבש לרוב על עץ הבאובב. עץ זה, אשר תחת קליפתו כמות גדולה של מים, יוצר סביבו מעין מיקרו אקלים לח המתאים לדבורים. הדבורים בונות על העץ את החלה שמצופה בחומר קשה אותו לא יכול ציפור מדריך הדבש לפתוח. אם הציפור רוצה להגיע לדבש היא חייבת עזרה. מיד לאחר מציאת הנחיל, עף מדריך הדבש אל הכפר הקרוב. הציפור נוחתת בלב הכפר ומתחילה לצייץ בקול צורמני תוך תפיחת כנפיים והעלאת אבק. בני הכפר, שמכירים את הציוץ היטב ויודעים את אשר עתיד להתרחש, יוצאים מבתיהם כשהם מצוידים בכלי הרדייה הכוללים חבלים לטיפוס על העץ, מוטות לשבירת החלה וכלים לאיסוף הדבש.

לאחר שמתקבצים בני הכפר סביב הציפור, מתחילה זו בתעופה איטית תוך נחיתות רבות על הקרקע וצפייה לאחור כדי לוודא שהקהל בעקבותיה. עם הגעתם לעץ הבאובב, רודי הדבש והמדריך, יעופף לו המדריך ויעמוד בקרבת הנחיל ויצייץ נמרצות. חיש קל יטפסו השחורים בני הכפר על העץ, ישברו את החלה וירדו את הדבש. כששללם איתם, יחזרו השחורים לביתם שבכפר בהשאירם מאחור חלק מהחלה והדבש עבור מדריך הדבש שלהם שבשלב זה עסוק באכילה. מדהים!
אני לא מכיר עוד דוגמא לחיה אשר עושה שימוש כזה באדם. למעשה אין ספק שהציפור צריכה עזרה. אבל למה מבני האדם? אנו רגילים לניצול ושיתוף מעין זה של האדם בחיה ולא ההיפך. הציפור יכלה לבחור כשותף את גירית הדבש, נמיות ועוד שורה ארוכה של מועמדים שנראים נאמנים ואמינים יותר מהאדם. אבל לא, מדריך הדבש בחר את האדם.
לפני שנים רבות התרחש הדבר ובתהליכים אבולוציונים של התאמה נולדה סימביוזה יוצאת דופן זו. הציפור הקטנה עברה גם היא מתי שהוא, כתנאי לקיומה, מהפכה שבה בייתה את האדם לצרכיה. לאחר שראיתי את המופע הזה, אליו התלוויתי, נגשתי פעור פה אל הילידים ושאלתי אותם מדוע הם משאירים דבש על העץ עבור הציפור ולא לוקחים את כל הדבש אליהם. אחרי הכל, זו סתם ציפור קטנה. "אהה!", אמר לי זקן הכפר "אם לא נשאיר לציפור דבש על העץ, בפעם הבאה היא תוביל אותנו אל שיניו של האריה!"

מעוניינים לשמוע סיפורים מופלאים נוספים אודות שיתוף פעולה וייחסי הטבע והאדם? חברת חולות נודדים מוציאה מגוון טיולים מאורגנים לחובבי בעלי החיים.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים