"יתכנו הצפות במקומות המועדים" מאת: חן כץ מדריך טיולים

"יתכנו הצפות במקומות המועדים" מאת: חן כץ מדריך טיולים

מבין איתני הטבע המרשימים, אשר מפעימים את ליבנו בראותנו אותם, נמצא השיטפון. קילוחים וולקאנים, רעידות אדמה, צונאמי או סופת טורנדו, מבין כל אלה נמצא השיטפון

מבין איתני הטבע המרשימים, אשר מפעימים את ליבנו בראותנו אותם, נמצא השיטפון. קילוחים וולקאנים, רעידות אדמה, צונאמי או סופת טורנדו, מבין כל אלה נמצא השיטפון גם הוא, כאחד מאיתני הטבע אשר לא ישכחו לאדם הנקלע למקום הנכון ובזמן הנכון כדי לזכות ולראותו. בנחלי הנגב הגדולים ובנחלי מדבר יהודה הצרים מתקיימת התופעה כמעט מדי שנה.

אלו שחזו בשיטפון לא צריכים את תיאורי בעניין. אלו שלא ראו שיטפון, תיאוריי יהיו דלים כדי לתאר את תופעת הטבע הזו, שעשויה לשנות את פני המפה של הנחל בו התרחשה. בנחשול מים אדירים הנדחק למעברי סלע צרים מתפתחת אנרגיה מפחידה. גושי סלע במשקל של טונות, עצים עצומים ואלפי מטרים מעוקבים של עפר פורצים בקול שאון מחריד, ביום בהיר, ומשנים נוף בן אלפי שנים באחת. עניין נוסף, המעצים את תופעת השיטפון, הוא העובדה שהוא לא ניתן לחיזוי. באמת ניתן לשהות בערוץ נחל באזור שבו לא נראה גשם ולא נחוש רוח ופתאום מבין ההרים יגיח הנחשול. בנחלים גדולים, או אלה הצרים, שלא מאפשרים הצצה אל האופק, יתכן גשם עז בראש אגן ההיקוות שלהם בלי שאנו, הנמצאים לרוע מזלנו קרוב למוצאם, נדע זאת. ואז מתרחש אסון. מפעם לפעם ניתן לשמוע בשידורי הטלוויזיה או הרדיו את החזאי אומר :"יתכנו הצפות במקומות המועדים".

מה אנחנו יכולים להבין מזה? כלום. הדבר החשוב שאנו יכולים להבין מזה שהחזאי אוהב את מקצועו ולא רוצה להפסיק להיות חזאי. גם הנביאים הגדולים במקורותינו הצליחו לשמור על שמם ועל מקומם המיוחס כל עוד לא הצמידו תאריך לנבואותיהם. לעולם לא תשמעו את החזאי אומר "מחר אחר הצהריים יהיה שיטפון בנחל דרגות". העניין ברור, התופעה לא ניתנת לחיזוי מדויק. תופעה בעלת השפעות הרסניות שכאלה, תופעה בעלת עוצמות שכאלה ולא ניתנת לחיזוי עשויה להכניס בנו אי שקט ובהחלט להביך את החזאים. החזאים יתנו לכם אלף ואחת סיבות מדוע לא ניתן לחזות שיטפון במדבר, אקלים הפכפך, שטח גיאוגראפי יחסית קטן, כמות החרסיות אשר אוטמות את הקרקע ומונעות חלחול בשטח אגן ההיקוות ועוד.

כשהייתי ילד, לא מזמן, סיפרו לי יודעי דבר שחיות יכולות לחזות שיטפון. אמרו לי "אם אתה בנחל במדבר ורואה יעלים מתחילים לטפס על הקירות בבהלה, חרדונים קופצים מהמחילות ומטפסים על קירות המצוק, שפני סלע מטפסים גבוהה (ועוד כהנה וכהנה), צא מהר מהנחל כי הנה זה בא. לימים הוביל אותי גורלי לעבוד במדבר בו שהיתי מספר שנים. מי שחי במדבר זוכה לראות שיטפונות כמעט על בסיס קבוע, של פעם בשנה לפחות, אם רק ירצה בכך, ואני רציתי וראיתי רבים. לא, לא פיתחתי יכולות חיזוי של קיפוד או שפן, פשוט יש לי חברים. כשהחבר שלי שגר בשדה בוקר אומר לי בטלפון שנחל צין זורם מתחת לביתו אז אני דוהר למפלי הצין שבקרבת כביש הערבה ומחכה לשיטפון שם. דוגמאות מסוג זה היו לי רבות. ראיתי שיטפונות בנחלים גדולים, בנחלים קטנים, ראיתי אותם במראת הרכב בו אני נוהג והם "דוהרים" בעקבותיי, ראיתי אותם מראש סלע ואני מוקף במים, וכן, ראיתי את ה"גל הראשון" מגיע.

את מראה השיטפון הראשון אזכור לנצח. שיטפון זה השאיר בי רגשות מעורבים. רגש אחד הוא הפליאה, כמובן, הפליאה מעוצמתו של הטבע. הרגש השני הוא אכזבה קלה, אכזבה מאלה שחשבתי שהם יודעי דבר והוליכו אותי שולל בילדותי (לא מזמן). בגל הראשון של השיטפון, יחד עם הסלעים וענפי העצים ראיתי את כל היעלים, שפני הסלע, החרדונים , השועלים ושאר החיות שהיו אמורות לחזות ולא עשו זאת. מה שכל אלה כן עשו, אלה מהם שעוד היו בחיים, הם ניסו נואשות להיחלץ מהצרה בה היו, בעזרת ציפורניים, זנבות, שיניים וקרניים, ניסו המסכנים לטפס על איזה סלע. לא, התופעה אינה ניתנת לחיזוי. אני זוכר שפעם עמדתי עם רכבי על כביש הערבה ומולי נחשול מים אשר חסם את הכביש. בנחשול זה, בעוד אני מחכה שירדו המים, ראיתי עץ שיטה גדול עובר במים, עץ אותו זיהיתי, תחתיו ישבתי עם הבדואי ושתיתי קפה כמעט מדי שבוע. לא עברו מספר דקות והנה הגמל של הבדואי וגם אוהלו של הבדואי עברו מולי במים. לבסוף, למרבה הפליאה, גם הבדואי עבר מולי במים, עסוק מדי בכדי לנפנף לי לשלום. רק פעם אחת בהיסטוריה של עמנו אנו נתקלים בחזאות מרשימה ונקודתית מאין כמוה של שיטפון. פעם אחת עומד אדם וחוזה בדיוק מרבי את תזמונו ומיקומו של שיטפון אדיר וזה אכן מתרחש. לאירוע זה אין תקדים וגם לא חזר על עצמו. הימים ימי מלכים ב', פרק ג'.

הייתה זו סוף תקופת שלטונו של המלך אחאב. רבותינו לא מצאו דברים טובים לומר עליו, התחתן עם שיקסע שהביאה לארץ את נביאי הבעל, הסיפור הקשה של נבות היזרעאלי וכרמו, "הרצחת גם ירשת" קורא נגדו אליהו, ועוד. אולם בנוסף לכל אלה, ממלכת ישראל בימי שלטונו של אחאב שיחקה תפקיד חשוב ביותר בזירה הבינלאומית. לאחאב היה כישרון דיפלומאטי מפותח ביותר שבזכותו קשר קשרי חוץ רבים. אחד מהם זה אכן נישואיו לאיזבל (לאבא שלה היו הרבה ארזים). בתו של אחאב, עתליה, התחתנה עם יהושפט מלך יהודה. כל אלה אינם אלא קשרי חוץ. את השפעותיו וכוחו, הצליח המלך לפרוש הרחק מעבר לגבולות ארצו.

מישע מלך מואב העלה למלך אחאב מס, "ומישע מלך מואב היה נקד, והשיב למלך ישראל מאה אלף כרים ומאה אלף אילים צמר". לאחר מותו של אחאב עלה בנו יהורם על כסאו. מישע לא חשב שיהורם גדול וחזק כאביו והחליט להפסיק את משטר העלאת המיסים לישראל. "ויצא המלך יהורם ביום ההוא משמרון, ויפקד את כל ישראל. וילך וישלח אל יהושפט מלך יהודה לאמר: מלך מואב פשע בי, התלך איתי אל מואב למלחמה?".

יהושפט מלך יהודה אינו מהסס, הוא כאמור נשוי לאחותו של יהורם בן אחאב. "אעלה כמוני כמוך, כעמי כעמך, כסוסי כסוסך". הרי לכם קואליציה המתארגנת למפגש אלים עם מישע מלך מואב הסורר וצבאו. מצודת המלך המואבי תלויה על מצוק נישא בדרום מואב וסביבה מדבר, המקום קרוי "קיר מואב", כיום העיירה הירדנית כרך. שם, בלב הישימון, מתארגן הצבא המואבי על מצודת המצוק הרם. בדרכם למואב מצטרף אל הקואליציה גם מלך אדום, וכך שלושת המלכים עושים דרכם בראש צבאותיהם בדרכי מדבר קשות ללא מים אל מבצרו של מישע." ויסבו דרך שבעת ימים, ולא היה מים למחנה ולבהמה אשר ברגליהם".

במצוקתם הרבה, חיפשו המלכים מוצא אצל הרבנות הדתית אשר התלוותה בימים ההם כבדרך קבע אל מחנה הלוחמים בעת מלחמה. אלישע היה הנביא אשר ליווה את הצבא הישראלי. כאן אנו נפגשים בפעם היחידה שבה נחזה שיטפון במדויק, ואיתו תיאור נפלא של שיטפון הפורץ במדבר וממלא את הגבים. אלישע נעמד בוודאי על סלע גדול וקורא בכל "כה אמר יהוה, עשה הנחל הזה גבים גבים. כי כה אמר יהוה לא תראו רוח ולא תראו גשם והנחל ההוא ימלא מים, ושתיתם אתם ומקניכם ובהמתיכם". פשוט נפלא. זו הפעם הראשונה שמופיעה המילה "גבים". אלו השקעים שבערוץ הנחל הגובים מהשיטפון את מימיו בעוברו. לא תראו רוח ולא תראו גשם והנחל ימלא מים, תיאור מדויק ביותר של שיטפון. ואכן "ויהי בבקר כעלות המנחה, והנה מים באים מדרך אדום, ותמלא הארץ את המים". אכן חזאות שדני רופ יכול רק לחלום עליה.
הקורא היקר יכול להמשיך ולקרוא כיצד מסתיימת הדרמה הזו במדבר, סיום טראגי בו מעלה אב את בנו עולה על חומות עירו. קשה יהיה סופו של הסיפור ככל שיהיה, עדיין, תיאור השיטפון הנפלא וחיזויו המדויק, הוא אשר מפעים את ליבינו ומעורר קנאה פשוטה בכל חזאי בן ימינו.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים