השיזף מאת: חן כץ מדריך טיולים

השיזף מאת: חן כץ מדריך טיולים

בכל מקום שבו נעמוד סביב הכנרת, תמיד יהיה, בטווח ראייה אלינו העץ המקסים הזה, ששם פריו במשנה "שיזיפין". ניתן למצאו מצפון אפריקה ודרום ערב בדרום ועד לבקעת הלבנון בצפון.

בכל מקום שבו נעמוד סביב הכנרת, תמיד יהיה, בטווח ראייה אלינו העץ המקסים הזה, ששם פריו במשנה "שיזיפין". ניתן למצאו מצפון אפריקה ודרום ערב בדרום ועד לבקעת הלבנון בצפון. באזור הכנרת ובמורדות הגולן מופיעים שיזף העץ ושיזף השיח בכמויות מרשימות ביותר.

השיזפים הגיעו לאזורנו מארץ מוצאם, אפריקה, בעזרת עטלפי פירות. למעשה העץ והעטלף קשורים זה בזה ותלותם של האחד בשני אינה מוטלת בספק. גם עטלף הפירות וגם השיזף הגיעו לכאן יחדיו מאפריקה לפני כ17,000 שנה. למעשה, חרצני הדומים הזקנים ביותר התגלו בארץ במערת הגולגולת בנחל עמוד ולידם שלדי עטלפי פירות בני אותו הגיל – 17,000 שנה. יהיה נכון לומר שלפני שהיו כאן שיזפים לא יכלו להיות פה עטלפי פירות ולפני שהיו כאן עטלפי פירות לא היו כאן שיזפים.

השיזף הוא עץ הפרי הטבעי היחידי באזורנו אשר פריו מבשיל גם בימות החורף. ישנם חודשים בהם פירות השיזף הינם מזונו היחידי של עטלפי הפירות. פעילותם של עטלפי הפירות נמשכת כל ימות השנה ואינם שוקעים ב"תרדמת החורף" כמו עטלפי החרקים, כך שלמעשה, השיזף הוא תנאי קיום עבור העטלף. מתחילתה של החקלאות באזורנו הצטרפו עוד מינים לנטל "האבסת העטלף".

העטלפים משמשים כמפיצים של השיזפים ותפוצתם באזור הכנרת כאמור, מרשימה. רבותינו בתלמוד כינו את השיזפים באזור הכנרת "כינר", על שם הבקעה, האגם או על שם האל הכנעני כינר, פטרונה של העיר כנרות העתיקה (חורבותיה מעל אתר ספיר). בתלמוד מבדילים היטב בין שיזף השיח לשיזף העץ. שיזף העץ יקרא "רימין", היות ופריו מעלה רימות ולכן יש לאוכלו ישירות מהעץ מיד אם הבשלתו. שיזף השיח יקרא "נבק".

נבק היה אל השאול במצריים העתיקה. בקברים שנחשפו במצריים, מימי השושלת התיכונה, התגלו כדי חרס חתומים שבתוכם הייתה ריבה מתוקה, מנחה לנבק. הריבה הוכנה מפירות שיזף השיח.
שמו הלועזי של העץ מרמז על חשיבותו הגדולה לעולם הנוצרי –  Ziziphus spina – Christi Domintianus פירושו של סיזיפוס ספינה קריסטיאנוס הוא הקוץ הנוצרי. דומינטיאנוס הוא שם הפרי – דום. כאשר מובל ישו בדרך הייסורים, מלגלגים עליו חיילי רומא ומכתירים אותו כ"מלך" היהודים, כותרים לראשו כתר העשוי מזר קוצי השיזף ומכאן שמו הלועזי. מכאן סיבה נוספת לשכיחותו הרבה של העץ באזור הכנרת דווקא. מאות שנות עלייה לרגל של העולם הנוצרי לצפון הכנרת, שימרו את העץ ואת סיפורו המיוחד וכך ניצל מכריתה לא מבוקרת.

אין ספק שגילו מופלג, מימי העטלפים באפריקה והגעתו אלינו לפני 17,000 שנה, דרך תרבות מצריים העתיקה ועד לישו. ט"ו בשבט של 2007 הוא בהחלט הזמן לברכו ביום חגו.


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים