הלמורים של מדגסקר

הלמורים של מדגסקר

והרי לכם קושייה. באי מדגסקר מתגוררים כ- 101 מינים ותתי מין של למורים. כולם אנדמיים ללא יוצא מן הכלל, כלומר, רק על האי ניתן למצאם.

לחבק למור – רק בטיול מאורגן למדגסקר

למורים (פירוש שמם מהשפה המלגשית "רוחות רפאים") משתייכים לקבוצה המכונה בלעז פרוסימיאנים, או בעברית קיפופיים. אלו הם פרה פרימאטים, או עם תרצו, מן סוג של קופים קדמונים שלהם מאפיינים ייחודיים וביניהם, אפם רטוב כמו של כלב. יש קיפופיים לא רק במדגסקר, גם באפריקה ובאסיה ניתן לראותם. יצורים חביבים אלה, התפתחו והופיעו על פני האדמה (על פי מיפוי של מאובנים) לפני כ55 מיליון שנה.

במהלך טקטוניקת הלוחות, נפרדה מדגסקר מאפריקה לפני 160 מיליון שנה בערך. במשך 70 מיליון שנה התרחקה מדגסקר מאפריקה כ- 400 קילומטר, גוף המים המפריד בין האי לאפריקה נקרא תעלת מוזמביק. בשלב זה, לפני 90 מיליון שנה, חלקה המערבי של מדגסקר התנתק והחל לנוע מזרחה, התמקם באסיה ונקרא הודו.

המציאות היא כזו, שבזמן שהופיעו הקיפופיים בעולם מדגסקר הייתה כבר אי כ- 35 מיליון שנה.
הקיפופיים הופיעו במדגסקר לפני 40 מיליון שנה בערך, 15 מיליון שנה אחרי שכבר הם קיפצו להנאתם במספר מקומות בעולם, כמו באפריקה לדוגמא.

על פי מחקר גנטי שנעשה על הלמורים במדגסקר עולה, כי כל המינים אשר על האי משתפים שני אבות גנטיים, שמהם התפצלו והתפתחו. אבות גנטיים אלה, כך מסתבר, מקורם באפריקה. כלומר, אין כיום ספק שהלמורים לא "נוצרו" על האי, אלא הגיעו אליו מאפריקה וכאן התפתחו.

והנה החידה, איך לכל השדים והרוחות הם הגיעו לאי??? על סירה? על גשר יבשתי קדום??

איך חצו יצורים אלה 400 קילומטר של ים פתוח?

אז ככה, יש תשובה! כל זה ועוד, בטיול מאורגן למדגסקר!


 

הטיולים החמים

נשמח לענות על כל פניה...

הצטרפו לניוזלטר וקבלו עדכונים על טיולינו הבאים